4 sep. 2013

Vergaderen? Wandel en onderhandel! | Nilofer Merchant

Zitten is het roken van onze generatie geworden. 

Een nieuwe aanpak voor vergaderen die gezonder is voor je lichaam én je bedrijf. 

M'n persoonlijke aanvulling op het einde van deze blog. - Tom Commeine



Of klik hier om de video te zien

Wat je nu doet, nu, op dit moment, wordt je dood. 

Wat we, zelfs meer dan auto's, het internet of zelfs mobieltjes, bijna elke dag gebruiken is dit: je achterste. Mensen zitten tegenwoordig 9,3 uur per dag, en dat is meer dan de 7,7 uur die we slapen.
Zitten is zo ongelooflijk gangbaar dat we geen vraagtekens zetten bij hoe lang we zitten, iedereen doet het, dus beseffen we niet eens dat het ongezond is.
Eigenlijk is zitten het roken van onze generatie geworden.

Natuurlijk zijn er gevolgen voor de gezondheid enge gevolgen, nog afgezien van de taille.
Dingen als borstkanker en darmkanker zijn direct gerelateerd aan gebrek aan beweging: tien procent voor beide. Zes procent van alle hartaandoeningen, en zeven procent van alle type 2 diabetes, waar mijn vader aan overleden is. Als je dat weet, zou je toch meteen van je luie gat komen? Behalve als je op mij lijkt.

Kan je langskomen als ik mijn honden uitlaat? 


Een ontmoeting kreeg mij zover.



Iemand had me uitgenodigd voor een vergadering.
Het lukte niet om in een gewoon zaaltje te vergaderen, dus vroeg hij: "Kun je morgen langskomen als ik mijn honden uitlaat?"
Het leek een beetje vreemd en die eerste vergadering dacht ik zelfs: "Ik moet de volgende vraag stellen." Want ik wist dat ik zou gaan hijgen en puffen tijdens dat gesprek.
Maar ik heb het idee toch omarmd.
Dus vergader ik niet bij de koffie of onder TL-lampen, maar vraag ik mensen mee op een wandelvergadering.
Dat telt op tot zo'n 30 tot 50 kilometer per week.
Het heeft mijn leven veranderd.

Vóór die tijd dacht ik altijd dat je ofwel met je gezondheid bezig was, dan wel met verplichtingen.
Het ene ging altijd ten koste van het andere.
Vele honderden wandelvergaderingen verder heb ik een paar dingen geleerd.

Ten eerste: als je de muren van je kantoor verlaat, ga je breder denken.
Of het nu de natuur is of de beweging zelf, het werkt.

Als je de muren van je kantoor verlaat, ga je breder denken. 

Ten tweede, van een meer bespiegelende aard: velen van ons denken tegengestelde ideeën te hebben terwijl dat eigenlijk niet zo is.
Als je problemen wilt oplossen, echt anders naar de wereld wilt kijken, hetzij in bestuurlijke, zakelijke of milieukwesties of bij het creëren van banen, kun je het misschien anders bekijken, zodat beide kanten waar zijn.
Wanneer dat gebeurde tijdens die wandelingen, werden zaken uitvoerbaar en houdbaar en doenlijk.



Velen van ons denken tegengestelde ideeën te hebben terwijl dat eigenlijk niet zo is. 

De moraal van dit verhaal is: ga en praat.
Wandel en onderhandel.
Voeg de daad bij het woord.
Het zal je verbazen hoe frisse lucht zorgt voor frisse ideeën.
Terwijl je beweegt, breng je nieuwe ideeën in je leven.

Hartelijk dank.


Tom Commeine's aanvulling ... 


In de opleidingen die ik geef rond time management en vergaderen geef ik reeds jaren deze tip mee. 'k Ben dan ook verheugd dat een eminente en eloquente dame als Nilofer deze wijsheid op TED deelt met de wereld via deze zeer interessante key-note.

Enkele aanvullende ideeën waarmee je aan de slag kan.

Rechtstaan in plaats van zitten. 


De eerste tip die ik in de praktijk breng waar mogelijk, is om de vergaderzaal te herinrichten met tafels om aan te staan, in plaats van aan te zitten. Jawel. Ze zijn beschikbaar.


Tip: laat die hoge stoelen weg. Sta recht terwijl je vergadert. 

Redenen? 


1. Wanneer je rechtstaat, zal je merken dat de productiviteit van de vegadering hoger zal zijn.

  • Door rechtop te staan zal men sneller vergaderen. 
  • Door rechtop te staan zullen deelnemers fysiek meer bewegen waardoor ook hun denken wordt gestimuleerd. 
  • Door rechtop te staan zal men sneller moe worden en niet geneigd zijn om vergaderingen nutteloos lang te laten duren. 

2. Het vergemakkelijkt de interactie.


  • Als je reeds rechtstaat ga je gemakkelijker naast iemand staan om z'n nota's mee te bekijken. 
  • Als je rechtstaat ga je gemakker op de flipchart of het whiteboard afstappen en dit gebruiken. 
  • Als je rechtstaat kan je gebruik maken van de ruimte om je positie tot anderen in de loop van de vergadering te wijzigen. 


3. Je kan je impact verhogen


  • Wanneer je recht staat om te spreken, verhoog je automatische je aanzien. 
  • Wanneer je recht staat om te spreken, spreek je normaal gezien krachtiger en met meer impact. 
  • Wanneer je recht staat om te spreken kan je met je lichaam veel meer krachtgebaren gebruiken dan wanneer je zit. 


En een laatste groot voordeel dat ik hier wil aanhalen: als je extern consultant bent en je pakt het zo aan, dan zal men zich die vergadering niet alleen nog lang herinneren, men zal er ook over praten met collega's.

Let's make it fabulous!



ShareThis